Dinsdag 13 mei, dinsdag 27 mei, donderdag 12 juni en dinsdag 1 juli
Hoe zorg jij ervoor dat burgers en bedrijven de regels naleven? Na het volgen van deze vierdaagse training ben je in staat recente wetenschappelijke inzichten uit de gedragspsychologie en communicatiewetenschap toe te passen in de praktijk. Je ontwikkelt beïnvloedingsstrategieën voor een casus, die jij of een van de andere deelnemers inbrengt, die leiden tot (beter) naleefgedrag van de doelgroep. Dit doe je met behulp van de online gedragstool het InterventieKompas.
Beleidsmedewerkers bij een toezicht- of handhavingsorganisatie, senior handhavers, senior toezichthouders, communicatiemedewerkers of projectleiders met ten minste HBO-werk- en denkniveau die interventie- en communicatiestrategieën ontwerpen voor hun doelgroep.
Trainers
Sara Wester werkt als onderzoeker en adviseur Gedrag & Samenleving bij het CCV, waar zij zich bezighoudt met vraagstukken over preventie en gedragsbeïnvloeding.
Ook is zij gecertificeerd trainer en heeft ze de postacademische opleiding tot Gedragsveranderaar afgerond.
Marit van Wijncoop is gedragsadviseur bij het CCV en heeft de studie Consumentenbeïnvloeding afgerond. Ze besloot haar kennis in te zetten voor maatschappelijke vraagstukken en werkt binnen het CCV onder andere als projectleider van het InterventieKompas. Deze handige tool wordt gebruikt tijdens de training. Wat Marit fascineert is dat gedragsbeïnvloeding overal om ons heen te vinden is – zolang je maar weet waar je op moet letten.
Daarnaast worden gastsprekers ingezet.
Opzet
Voorafgaand aan de training vindt een intake plaats om persoonlijke leerdoelstellingen en het kennisniveau na te gaan. De training bestaat uit 4 modules verspreid over 4 dagen:
Inleiding in gedrag en beïnvloeding: je leert de basistheoretische inzichten over het brein en het menselijk gedrag. Bekijk alvast de animaties over gedragsverandering.
Van analyse naar interventie: je bepaalt de doelgroep, formuleert het gewenste gedrag en krijgt inzicht in effectieve interventies voor de casus waarmee jij aan de slag gaat.
Effectmeting en nalevingscommunicatie: je maakt kennis met diverse opzetten voor evaluatie en effect meten en ontdekt wat voor jouw casus zinvol is om te doen. Je leert de do’s & don’ts voor effectieve nalevingscommunicatie.
Slotpresentatie en certificaatuitreiking: je presenteert jouw plan van aanpak en krijgt daar reactie op, zodat jouw beïnvloedingsstrategie nog scherper wordt.
Na de training vormen (ex-)deelnemers een netwerk door middel van een online uitwisselingsplatform op LinkedIn. Ook organiseert het CCV terugkomdagen.
Resultaat
Na het volgen van deze training:
weet jij hoe je je doelgroep bepaalt en het doelgedrag formuleert;
kan jij inzichten uit de gedragswetenschap in de praktijk toepassen;
beschik jij over verschillende mogelijkheden om naleefgedrag van de doelgroep te bevorderen.
“Tijdens de training gedragsverandering voor toezicht en handhaving heb ik geleerd om systematisch te werken: het probleemgedrag goed te formuleren, de doelgroep te bepalen, het gedrag te analyseren met de kennis die er vanuit de gedragswetenschap is en dat uit te denken in interventies. Ik heb nu meer kennis van hoe mensen zich gedragen en hoe je daarop kunt inspelen.”
Pamela Rusman, Regisseur Groene Handhaving bij Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
Deelnemer aan de training Gedragsverandering voor Handhaving en Toezicht, Marijke Driessen is inspecteur bij Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op gebied van legionella en drinkwater. “Ik koos voor deze training voor een frisse blik op toezicht en handhaving”, vertelt ze na het behalen van haar certificaat. Aan het eind van de training presenteerde ze samen met twee andere cursisten een praktijkcase met daarin toegepast wat ze hebben geleerd. “We willen een bestuurder en uitvoerder van een zorginstelling zover krijgen dat er geen normoverschrijding van legionella in het water meer plaatsvindt.”
Ruud Alblas, Medewerker Expertise en Advies, Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid, volgde deze training en is enthousiast: “Voor mij levert vooral het even stilstaan en je realiseren waar je mee bezig bent een erg waardevol inzicht op. Voor je iets snel kunt doen, moet je er vaardig in zijn en voor je iets goed kunt doen, moet je het doorgronden.”
Hermien Janssens, Beleidsadviseur Veiligheid, gemeente Dordrecht, volgde deze training en zegt: “Het veranderen van gedrag van mensen zou heel veel narigheid oplossen. Dat is niet simpel. Anders zouden we het immers al lang hebben gedaan. Om succesvol te zijn, moet je je in de eerste plaats verdiepen in de doelgroep. Wat beweegt mensen om te doen wat ze doen? Wat we in ieder geval hebben geleerd is dat 90% van ons gedrag onbewust is. Veelal kuddegedrag. Ook hebben we ingezien dat als je wat wilt bereiken, je kleine stapjes moet zetten. Dus niet alles in een keer over de doelgroep uitstorten.”
Animaties gedragsverandering
Hoe kan je als toezichthouder, beleidsmaker, handhaver of inspecteur gedragswetenschap gebruiken om gedrag van burgers en bedrijven in goede banen te leiden? In deze animaties wordt het je op een toegankelijke manier uitgelegd.