Ga naar de inhoud

‘Keurmerk CCV voertuigbeveiliging uitstekend hulpmiddel tegen autodiefstal’

Dief slaat raam in van auto.

Ron Christiaanse van Nationale Nederlanden vertelt in de Beursbengel hoe verzekeraars het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging kunnen inzetten om de schadelast door autodiefstal terug te dringen. En dat levert verrassende inzichten op.

Christiaanse is risicodeskundige bij het Team Risicodeskundigen van Nationale Nederlanden en gespecialiseerd in autodiefstallen. Tevens is hij betrokken bij de ontwikkeling van het risicomodel. Volgens hem is er sprake van een wapenwedloop. “Aan de ene kant staan de fabrikanten en verzekeraars, aan de andere kant het dievengilde. De eerste partij probeert auto’s zo goed mogelijk te beveiligen, maar de dieven komen regelmatig met nieuwe technieken om die beveiliging te omzeilen.”

In 2019 werden ruim 7.000 personenauto’s gestolen. Dit leidde tot een totale schadelast van ongeveer € 100 miljoen. Bij het terugdringen van de schadelast zijn het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging en het bijbehorende risicomodel een uitstekend hulpmiddel. “Het model werkt met een zelflerend algoritme”, vertelt Christiaanse. “Dat
heeft toegang tot een database met historische diefstaldata van de RDW, die iedere maand wordt vernieuwd. Bovendien kan het algoritme de gestolen auto beoordelen aan de hand van een lijst met 28 variabelen, zoals cataloguswaarde, merk, type en uitvoering. Zo kan het model beoordelen welke variabelen leiden tot een hoog diefstalrisico. En met die kennis kan de auto worden ingedeeld in één van de vier risicoklassen: Laag, Gemiddeld, Hoog en Zeer hoog. Vanaf risicoklasse Gemiddeld
is het verstandig om als verzekeraar te vragen om adequate beveiliging conform het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging.”

Autobezitters kunnen de risicoklasse waarin hun auto valt checken via www.autodiefstalcheck.nl.