Ga naar de inhoud

Secondant: Wat kunnen gemeenten doen tegen rijden onder invloed?

afbeelding ter illustratie van nieuwsberichten van Secondant.

Rijden onder invloed neemt toe. De cijfers over de omvang van het probleem zijn zorgwekkend. Zo had in 2023 9 procent van de mensen naar eigen zeggen met alcohol op gereden, weten we uit onderzoek. Maar wat kun je als gemeente doen om ongevallen door alcohol te voorkomen? Lysanne de Gijt van Rijkswaterstaat, geeft in Secondant vier tips aan gemeenten die een risicogestuurde aanpak van rijden onder invloed willen ontwikkelen.

Toename rijden onder invloed

De laatste jaren zien we helaas een toename van het rijden onder invloed van alcohol, schrijft Lysanne de Gijt, adviseur verkeersveiligheid en gedrag bij Rijkswaterstaat, in Secondant. Waar in 2017 1,4 procent van de verkeersdeelnemers onder invloed reed tijdens de avond- en weekendnachten, was dat in 2022 verdubbeld naar 2,6 procent. En in 2023 had zelfs 9 procent van de mensen wel eens onder invloed van alcohol gereden, en 1 procent onder invloed van drugs.

Alcohol en drugs

De gevolgen van rijden onder invloed van alcohol of drugs kunnen rampzalig zijn. Zo is een op de vijf verkeersslachtoffers het directe gevolg van alcohol en/of drugs in het verkeer. En dat zijn niet alleen degenen die zelf onder invloed rijden in een auto of op een fiets. Het zijn ook fietsers, voetgangers en inzittenden van auto’s die bij een ongeval betrokken raken. Buiten hun schuld om.

Aanpak door gemeenten

Verkeersongevallen hebben vaak een grote impact op de omgeving, zeker als blijkt dat er alcohol of drugs in het spel is. De gemeente kan dan onder druk komen te staan om actie te ondernemen. Lysanne de Gijt geeft in Secondant vier tips aan gemeenten die een risicogestuurde aanpak van rijden onder invloed willen ontwikkelen.

Cijfers voor gemeenten

Zo kunnen gemeenten die hun beleid willen baseren op cijfers, gebruikmaken van de net gepubliceerde cijfers uit het grootschalige vragenlijstonderzoek Veilige Verkeersdeelnemers 2023. Zij kunnen bijvoorbeeld zien hoeveel verkeersdeelnemers in hun provincie rijden onder invloed en wat de kenmerken zijn van dit gedrag.

Risicolens

Gemeenten die nog meer de diepte in willen en meer willen inzoomen op de eigen gemeente, kunnen de Risicolens Rijden onder invloed erbij pakken. Deze tool is door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) met medewerking van het CCV ontwikkeld. Samen met sleutelfiguren en bestaande databronnen word je geholpen om de aanwezigheid van lokale risicogroepen, kritische gebieden en kritische tijdstippen in kaart te brengen.

Lees het hele artikel op Secondant.