Strengere eisen voor beveiliging keyless-entry auto’s

Auto’s met een keyless-entrysysteem zijn gevoeliger voor diefstal en daarom zijn sinds 1 januari de beveiligingseisen aangescherpt. Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) is eigenaar van het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging en de eisen worden samen met belanghebbende partijen opgesteld. “Alleen goedgekeurde keyless-entrysystemen ontvangen het keurmerk nog”, vertelt CCV-adviseur Karin Beems. “Dat betekent dat verzekeraars bij niet goedgekeurde auto’s aanvullende eisen kunnen stellen.”
“Verzekeraars kunnen bij niet goedgekeurde auto’s aanvullende eisen stellen.”
CCV-adviseur Karin Beems
Momenteel is tachtig procent van de 892.000 auto’s in Nederland met een keyless entry-systeem niet goed beveiligd. De wagens hebben sleutels waarbij het portier dankzij een elektronische signaal opent. In de auto volstaat het indrukken van de startknop en hoeft de sleutel nergens in.
Auto’s met keyless-entry zijn diefstalgevoelig
Dit is natuurlijk enorm comfortabel, maar er zit een groot nadeel aan. Henk van Vliet, kenner van voertuigbeveiligingssystemen en certificatiemanager bij Kiwa SCM: “Het systeem blijkt extreem diefstalgevoelig.” Bij deze vorm van diefstal wordt het signaal van de autosleutel naar de auto onderschept door de dief en versterkt doorgestuurd. Dit doen ze met een handzender, een soort wifi-extender. De dief kan de auto dan openen en starten. “De dieven rijden daarna simpel weg of halen de auto leeg”, vertelt Van Vliet.
Uniek: slimme sleutel in slaapstand
In 2019 alleen al werden in ons land ongeveer 7.000 auto’s gestolen, blijkt uit cijfers van het Verbond van Verzekeraars. De directe schade bedraagt 100 miljoen euro per jaar. De nieuwe beveiligingseisen van het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging moet hier een einde aan maken.

De nieuwe voorschriften eisen dat de slimme sleutel bij diefstalgevoelige modellen na 5 minuten in slaapstand springt. “Het signaal zendt dan niet meer uit, waardoor dieven het niet kunnen oppikken”, aldus CCV-adviseur Karin Beems.
Een andere mogelijkheid is om in de auto een systeem te monteren dat het keyless signaal wegfiltert of helemaal uitzet. Deze aanpak is uniek. Een aantal autofabrikanten heeft hun slimme sleutels al aangepast. Diverse modellen van onder meer Audi, BMW, Citroën, Mercedes-Benz, Peugeot, Skoda, Toyota en Volkswagen voldoen al sinds 1 januari aan de nieuwe eisen.
Bronnen: