Maatregelen en handelen
Laatst gewijzigd op: 04-06-2024Als burgemeester kun je verschillende maatregelen tegen ordeverstoringen treffen. Je vind ze op deze pagina.

Een burgemeester heeft niet dezelfde bevoegdheden om online in te grijpen, zoals hij dat wel in de fysieke wereld kan. De interventietool online aangejaagde ordeverstoringen van het CCV – het derde deel van de aanpak – geeft gemeenten de mogelijkheid om toch snel en effectief te handelen bij online aangejaagde ordeverstoringen. De tool is dankzij het interventie filter de praktische uitwerking van het barrièremodel.
Hoe werkt de tool online aangejaagde ordeverstoringen?
Selecteer eerst de fase waarin je je bevindt. Met het doorlopen van de tool, selecteer je een aantal criteria in het interventie filter:
- Feit: Geef aan of de online content risicovol, onrechtmatig of illegaal is. (zie blauw kader)
- Initiatief: Vink aan welke partij het initiatief neemt in de aanpak en bekijk wat andere partners voor je kunnen betekenen.
- Kenmerk: Geef aan of de dader en/of het slachtoffer bekend is.
Combineer de filters voor beter maatwerk. En ontdek de beste interventies uit meer dan 50 mogelijkheden. De interventies maken onderscheid in juridische interventies (strafrecht, bestuursrecht, civiel) en niet juridisch: denk hierbij aan barrières die zich richten op signaleren, communiceren, interveniëren. Verandert de situatie, pas dan de fase aan.
Maatregelen en handelen bij online aangejaagde ordeverstoringen was nog nooit zo efficiënt.
Verschillende typen content
- Illegale content. Dit plaatsen is strafbaar. Voorbeelden van illegale content zijn fenomenen zoals kinderpornografie- en terroristische content.
- Onrechtmatige content. Dit plaatsen kan mensen persoonlijk raken. Het is informatie dat door mensen op het internet wordt geplaatst, dat in strijd is met het recht, vanwege de schadelijke gevolgen ervan en/of omdat de belangen van anderen daardoor op ernstige wijze worden aangetast. Voorbeelden van onrechtmatige content zijn online bedreigingen, privacy-inbreuken of wraakporno.
- Ongewenste content. Dit is niet strafbaar en niet onrechtmatig. Maar deze vorm van content kan wel vervelende gevolgen hebben voor een gemeente. Voorbeelden van deze ongewenste content is het plaatsen van ‘fake informatie’. Burgers kunnen hier onrustig van worden, wat effect kan hebben op de openbare orde.
Vragen
De tool online aangejaagde ordeverstoringen is ontwikkeld door het CCV in opdracht van PrOCoM. Neem voor vragen contact op met Lienke Hutten, adviseur bij het CCV: lienke.hutten@hetccv.nl.
Verwijderen onrechtmatige content
Onrechtmatige online content is informatie, door mensen op het internet geplaatst, die in strijd is met het recht, vanwege de schadelijke gevolgen ervan en/of omdat de belangen van anderen daardoor op ernstige wijze worden aangetast. Hierbij moet, bijvoorbeeld, gedacht worden aan bedreigingen, privacy-inbreuken of wraakporno.
Het rapport van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) biedt inzicht in de juridische en praktische haalbaarheid van een voorziening voor de verwijdering van onrechtmatige online content die mensen persoonlijk raakt.
Lees nu het rapport ‘Aanpak in kaart’ van NHL-Stenden Hogeschool over online signalering en interventies van gemeenten bij online aangejaagde ordeverstoringen. Noord Holland Samen Veilig heeft mede op basis hiervan een interventiekaart ontwikkeld die gemeenten direct kunnen toepassen.
Online gebiedsverbod gemeente Utrecht
- Burgemeesters zoeken grenzen op met online uitingsverbod (22 januari 2023)
- Raadsbrief Beslissing op bezwaar ‘online gebiedsverbod’ (15 juni 2022)
- Openbare vergadering van de Commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën over het online gebiedsverbod (8 maart 2022)
- Beantwoording raadsvragen over online gebiedsverbod Utrecht (21 december 2021)
- Opleggen online gebiedsverbod is ‘holle retoriek’ | Binnenlands Bestuur (8 december 2021)
- Brief ‘Last onder dwangsom’ van Sharon Dijksma, burgemeester Utrecht (26 november 2021)
- Het digitaal gebiedsverbod als gemeentelijk instrument tegen online aangejaagde ordeverstoringen | Bestuurswetenschappen (1 november 2021)
- Raadsbrief inzichten en analyse ongeregeldheden (oktober 2020)
Onderzoek
- ‘Onderzoek ‘Niet bevoegd, wel verantwoordelijk’ (NHL Stenden hogeschool)
- Factsheet onderzoek ‘Niet bevoegd, wel verantwoordelijk’
- Boek ‘Niet bevoegd, wel verantwoordelijk’
- Bekijk het webinar van 30 september 2020
- Burgemeester in cyberspace – Handhaving van de openbare orde door bestuurlijke maatregelen in een digitale wereld (Politie & Wetenschap)
Wet inzake digitale diensten (Digital Services Act)
Voor het eerst komen er gemeenschappelijke regels voor de verplichtingen en verantwoordingsplicht van digitale intermediairs in de hele EU. Dat zorgt voor nieuwe mogelijkheden om digitale diensten over de grenzen heen aan te bieden en biedt alle gebruikers, waar ze ook wonen, een even goede bescherming.
Op de officiele website van de Europese Unie staat meer informatie over de wet inzake digitale diensten (Digital Services Act). Wat zijn de nieuwe verplichtingen? Welke providers vallen hieronder? Et cetera.