Ga naar de inhoud

Beleid drugstoerisme Amsterdam

Laatst gewijzigd op: 22-11-2024

Amsterdam ontvangt jaarlijks veel bezoekers. Sommige toeristen veroorzaken overlast. De hoofdstad heeft daarom beleid rondom overlastgevend toerisme. Het beleid heeft als doel te grote drukte en agressie, maar ook drugstoerisme, tegen te gaan.

Coffeeshop Rotterdam, illustratie bij het onderwerp drugstoerisme van het CCV.

Aanpak Binnenstad

Sinds 2020 is in Amsterdam de Aanpak Binnenstad van kracht. Er wordt gewerkt aan een aantrekkelijke, bruisende en leefbare Amsterdamse binnenstad. Het doel is om de stad een positief imago te geven. Het is een langjarig traject waarbij tal van partijen zijn betrokken; van bewoners en ondernemers, tot brancheorganisaties en kennisinstellingen. Het is een brede en integrale aanpak. Centraal staan de verbetering van het woon-, werk- en leefklimaat.

Het programma omvat meer dan enkel het tegengaan van drugstoerisme, maar dit is wel één van de focuspunten voor 2024. Hiervoor is onder andere de campagne ‘Stay Away!’ uitgevoerd.

Meer informatie over de Aanpak Binnenstad vind je op de website van de gemeente Amsterdam.

Campagnes om feest- en drugstoeristen te ontmoedigen

De gemeente Amsterdam zet met de Aanpak Binnenstad en de Visie Bezoekerseconomie flink in om de leefbaarheid van de binnenstad te verbeteren. De aanpak bestaat uit meer dan 100 maatregelen, een voorbeeld hiervan is campagnes voor bezoekers.

Campagne ‘Stay Away!’

Een van deze campagnes is voor een groep die niet welkom is; de feest-/ drugstoeristen die voor Amsterdam kiezen als feestbestemming. Voor deze doelgroep is in 2022/2023 de campagne ‘Stay Away!‘ ontwikkeld. De campagne had de boodschap dat wangedrag niet wordt getolereerd, om zo overlast door toeristen tegen te gaan. De campagne richtte zich bovendien op bewustwording van de geldende regels voorafgaand en tijdens een bezoek. Door middel van social media video ads werd deze boodschap afgegeven. Wanneer toeristen zochten op termen als ‘kroegentocht’ of ‘vrijgezellenfeest’ in Amsterdam, kregen zij de video van de campagne te zien.

In 2023 is deze campagne specifiek gericht op mannelijke bezoekers tussen de 18 en 35 jaar uit het Verenigd Koninkrijk. Uit onderzoek blijkt namelijk dat dit de groep is die het vaakst naar Amsterdam komt om te feesten, en overmatig drugs en alcohol te gebruiken – met veelal veel overlast tot gevolg.

Accepteer de statistieken, marketing cookies om deze content te bekijken.

Resultaten ‘Stay Away!’-campagne

De resultaten van deze campagne zijn besproken tijdens een webinar van het CCV. Hieronder een kort overzicht:

  • Onverwacht groot: de(inter)nationale media heeft de campagne ontdekt, ook op social media. De boodschap werd breed verspreid en bereikte de doelgroep. De campagne heeft hierdoor veel aandacht gekregen.
  • Onverwacht effect: een deel van van de mensen die Amsterdam wilden bezoeken, raakte ontmoedigd, ook raakte juist een deel bemoedigd. Uit de effectmeting bleek dat een deel van de doelgroep zich juist veiliger voelde. In de campagne zijn de politie en ambulance namelijk sterk uitgelicht. Dit was voor de bemoedigde bezoekers een teken dat er meer voor hen gezorgd zou worden als ze te veel alcohol zouden drinken of drugs zouden gebruiken. De boodschap was bedoeld om af te schrikken, maar dit werkte dus niet.
  • Aanpassing gedrag: de bezoekers die komen, letten wel beter op hun eigen gedrag. Dit was niet het hoofddoel van de campagne, maar dit heeft wel voor meer bewustzijn onder bezoekers gezorgd.

Amsterdam Rules

Met de inzichten uit effectmetingen is de campagne ‘Stay Away!’ doorontwikkeld in de vorm van een quiz op de website Amsterdam Rules.

In dit vervolg gaat het meer om het bijstellen en ontkrachten van bepaalde associaties die potentiële feestbezoekers met Amsterdam hebben en ze bewust te maken over de regels in de stad.

De gemeente heeft de campagne ingezet via Google search; als mensen zoeken op bepaalde termen (zoals stag party Amsterdam) komt de Amsterdam Rules website van de gemeente Amsterdam als eerste resultaat naar voren. Hier kunnen bezoekers hun Amsterdam Experience opstellen; door middel van een quiz/ vragenlijst laat men weten wat het doel van het bezoek is.

Geeft de bezoeker aan dat het plan is om op straat te blowen, dan krijgt hij het bericht dat dit verboden is. Dit wordt breder getrokken dan enkel drugsgebruik; ook accommodatie, reisgezelschap en het doel van het bezoek (zoals een vrijgezellenfeest) wordt bevraagd.

Uit onderzoek blijkt dat de boodschap overdracht duidelijk is; de associaties zijn na het tonen van een bericht bijgesteld bij een deel van de bezoekers. Inmiddels hebben meer dan 100.000 feesttoeristen de website bezocht en heeft meer dan de helft de hele quiz afgemaakt. Effectmetingen tonen aan dat van de feesttoeristen die de quiz hebben gedaan bij meer dan de helft hun associaties flink zijn bijgesteld – en voor bijna een derde Amsterdam als feestbestemming flink minder aantrekkelijk is geworden.

Naast het Verenigd Koninkrijk zijn nu ook Spanje, Duitsland, Italië en Frankrijk meegenomen. Voor elk land is specifiek onderzocht welke motivaties en associaties leven onder de doelgroep, waarop de online quiz is aangepast door vragen en vraagvolgorde aan te passen.

Uit een concepttest blijkt dat de regels serieus worden genomen in de vier landen waar dit is gemeten (Spanje, Italië, Duitsland en Frankrijk) en dat de boodschap zeer goed wordt begrepen. Onlangs zijn de campagnes voor deze landen ook gestart.

Aanbevelingen (voor andere campagnes)

  • Formuleer de doelgroep scherp om ze gericht te bereiken.
  • Maak de website/quiz levendig met opvallende kleuren en afbeeldingen.
  • Maak de quiz niet te lang om te voorkomen dat mensen afhaken.
  • Zorg dat de quizvragen en regels helder verwoord zijn Maak het bijvoorbeeld mogelijk om verder te klikken voor meer uitleg van de regels (en de consequenties bij overtredingen, zoals boetes).

Blowverbod Amsterdam

Amsterdam heeft sinds mei 2023 een blowverbod in een deel van de binnenstad ingevoerd. Op basis van artikel 2.7B APV Amsterdam is het verboden op of aan de weg van het aangewezen gebied softdrugs te gebruiken. Het doel van het blowverbod is om overlast te beperken en inbreuk op het woon- en leefklimaat van bewoners terug te dringen. Personen die het verbod overtreden, riskeren een boete van €100.

Handhavingseffecten blowverbod

Uit de Binnenstadenquête 2023 blijkt dat het blowverbod in het Wallengebied door bewoners van Amsterdam en ondernemers in de binnenstad het meest is opgevallen.

De handhaving vindt trapsgewijs plaats; eerst worden overtreders aangesproken en gevraagd om hun joint uit te maken. Doen ze dat niet, dan krijgen ze een waarschuwing. Als dat ook niet helpt, volgt een boete. In de meeste gevallen is aanspreken voldoende: men maakt de overtreding ongedaan en daarmee is de overlast beëindigd.

Vanaf invoering tot en met medio maart 2024 heeft Toezicht en Handhaving Openbare Ruimte (Thor) 1.200 overtreders aangesproken. Er zijn 104 waarschuwingen en zeven boetes uitgedeeld (vier keer Thor en drie keer politie). De politie registreert niet hoe vaak men aanspreekt. Ook hosts spreken aan, dat is niet opgenomen in deze cijfers. Hierdoor is er sprake van een dark number en liggen de aantallen dus in werkelijkheid hoger.

Voorbeelden van beleid Amsterdam