Ga naar de inhoud

Meldingsbereidheid verhogen

Laatst gewijzigd op: 14-08-2024

Foto van een vakantiepark. Ter illustratie van het CCV-dossier Veilige vakantieparken.

De beheerder is vaak ‘de filter’ tussen recreanten/bewoners en politie. Het aantal geregistreerde incidenten is daarom vaak een onderschatting van het werkelijke aantal voorvallen.

Door voorlichting/sensibilisering van de recreanten/bewoners en het vergroten van de zichtbaarheid van politie op het park, kan de meldingsbereidheid verhoogd worden. Regelmatig een spreekuur organiseren om bewoners de gelegenheid te geven misstanden ter sprake te brengen, is een goede optie.

Wie

Politie.

Doel

Stimuleren van het melden van incidenten.

Voorwaarde

Capaciteit politie om zoveel nadrukkelijke aandacht te geven aan het park.

Risico

Onderlinge sociale druk recreanten om geen contact te leggen met politie.

Juridische basis

Niet van toepassing.

Status

Best practice: Fort Oranje had een eigen wijkagent, aangezien het de facto om een woonwijk ging.

Type aanpak

Normaliseren en saneren.