Ga naar de inhoud

Preventieve maatregelen

Laatst gewijzigd op: 07-08-2024

Wil jij campagnematerialen inzetten in jouw gemeente om autokraak te voorkomen? Het CCV heeft hiervoor een campagne ontwikkeld.

Campagne voorkom autokraak: bord bij supermarkt.

Preventie blijft het beste middel om autokraak te voorkomen. Veel automobilisten zien hun auto als kluis voor hun waardevolle spullen. Autokrakers weten dit. Met apparatuur pikken autokrakers de signalen van bijvoorbeeld laptops op. Een autokraak is dan zo gepiept. In de praktijk is elke auto binnen 20 seconden open én leeg.

Contactmomenten

Als een auto-eigenaar zijn auto parkeert, dan zijn er drie effectieve contactmomenten om zijn gedrag te beïnvloeden:

  • Voor het parkeren
  • Tijdens het parkeren
  • Na het parkeren.

De waarneming, houding en bereidheid om waardevolle spullen uit zijn auto te halen, is afhankelijk op welk moment hij zich in het traject bevindt. Het document Contactmomenten en andere afwegingen bij aanpak autokraak helpt je bij het bepalen welke middelen in jouw situatie effectief zijn.

Campagnematerialen inzetten

Wil jij campagnematerialen inzetten in jouw gemeente? Download bijvoorbeeld posters van de campagne ‘Voorkom autokraak’