Digitaal Opkopers Register (DOR)
Laatst gewijzigd op: 26-09-2024

Registratieplicht
Opkopers hebben een registratieplicht die staat omschreven in artikel 437 Sr. Op basis van art. 437Sr en het Uitvoeringsbesluit zijn opkopers wettelijk verplicht direct een doorlopend en gewaarmerkt inkoopregister bij te houden, waarin ze moeten bijhouden:
a) de datum van verkrijgen van het product;
b) een zo specifiek mogelijke omschrijving van het product;
c) de prijs van het product;
d) de naam en het adres van de aanbieder van het product.
In het geval van de handel in koper(legering) tegen contante betaling is ook de vermelding verplicht van het nummer en het type identiteitsbewijs waarmee de aanbieder zich legitimeert.
Op basis van art. 437terSr, eerste lid, kunnen gemeenten via de APV daarnaast opkopers verplichten een verkoopregister bij te houden. Deze registratieplicht voor de inkoop van tweedehands goederen bestaat sinds 1886.
Van papieren naar digitale registratie
De verplichte registratie van ingekochte goederen voor opkopers vond tot voor kort uitsluitend op papier plaats. In 2011 heeft de politie een digitale variant ontwikkeld die het Digitaal Opkopers Register (DOR) wordt genoemd. Het ministerie van Justitie en Veiligheid is in 2017 gestart met een wetgevingstraject om het gebruik van het DOR wettelijk verplicht te stellen.
Wat is het DOR?
Het DOR faciliteert handelaren bij het registreren van de gebruikte en ongeregelde goederen die zij aankopen. Op deze wijze worden meer gegevens over het gekochte product (waaronder foto’s) en de verkoper (identificatieplicht) geregistreerd. Daarnaast is het DOR gekoppeld aan de database van Stop Heling met aangiftes van gestolen goederen.
Het DOR biedt zo de mogelijkheid om automatisch te controleren of een product als gestolen geregistreerd staat. Bijvoorbeeld aan de hand van een serienummer. Als dit het geval is, is er een match en ontvangt de politie hiervan automatisch een melding. Voor vragen over het DOR kan de handelaar terecht bij de gemeente waar hij actief is of een mail sturen naar digitaal-opkopers-register@politie.nl als het om het gebruik van het register gaat.
Stappenplan om het DOR te introduceren
In opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid is een stappenplan ontwikkeld om het DOR binnen gemeenten te introduceren. Gemeenten kunnen hun vragen over het DOR mailen naar digitaal-opkopers-register@politie.nl.