Ga naar de inhoud

Algemene verdachte berichten (phishing)

Laatst gewijzigd op: 27-02-2024

Criminelen proberen vaak via nepberichten of e-mails inloggegevens en persoonsgegevens te stelen. Je wordt dan gevraagd om op een link te klikken. Deze link brengt je naar een nepwebsite. Daar wordt gevraagd om in te loggen of gegevens in te voeren. Als je dit doet, worden je inloggegevens gebruikt om je account over te nemen of jouw gegevens te stelen.  

toetsenbord met haak- phishing

Soms komen valse links in de vorm van een QR-code. Dit zijn plaatjes met puntjes en blokjes die gescand kunnen worden met een camera van een telefoon. Als je deze scant vraagt de telefoon of je naar de website van de link wil gaan. Als je hierop klikt ga je naar de website.

qr code
Voorbeeld van een QR-code

Preventie: Hoe herken je een verdachte mail?

  • In nepberichten gebruiken ze vaak slimme manieren. Zo wordt hoge druk opgelegd door te zeggen dat je binnen een paar uur actie moet ondernemen. Vrijwel altijd moet je op een link klikken.  
  • Nepberichten herken je aan de afzender. Vaak hebben e-mails een vreemd e-mailadres of een adres dat lijkt op het origineel. Foute e-mailadressen kun je op dezelfde manier herkennen als valse links. Let op de domeinnaam, dus de naam na het @-teken. 
  • Twijfel je over een bericht? Neem dan contact op met de organisatie. Bel het officiële nummer van de organisatie, dat op de website staat. Haal het telefoonnummer dus niet uit de mail. Dat zijn vaak nepnummers van oplichters. 
  • Criminelen houden social media in de gaten op zoek naar persoonlijke gegevens, zoals telefoonnummers, bankrekeningnummers en foto’s van belangrijke documenten. Wees voorzichtig met het delen van deze informatie. Deze informatie kan gebruikt worden door een crimineel. Online staat er vaak meer dan je denkt.  
  • Controleer de website, voordat je gegevens invult. Klopt het webadres? Klopt het hoe de website eruit ziet?  
  • Twijfel je over een link? Controleer deze dan op checkjelinkje.nl om te zien waar je naar toe gaat als je er op klikt.
  • Twijfel je over een overheidswebsite? Vul dan de link op organisaties.overheid.nl/domeinen in om te zien of deze website echt van de overheid is.
  • Voordat je klikt op een link hang je met je muis over de link zonder erop te klikken. In een witte balk verschijnt dan het webadres, waar de link naartoe gaat.  

Je hebt op een link naar een nepwebsite geklikt en gegevens ingevuld. Wat nu? 

Slachtoffers schamen zich vaak over hun situatie. Het kan iedereen overkomen en vertel dit ook. Geef dus nooit het slachtoffer de schuld! Om het slachtoffer zo goed mogelijk te helpen, is het van belang om hen door te verwijzen naar de juiste hulporganisaties. Belangrijk is om te beginnen met het doen van aangifte. Het slachtoffer kan ook andere hulp nodig hebben, dus kijk naar hun behoeften en verwijs hen door voor extra ondersteuning of informatie. Hieronder staat waar je deze informatie kunt vinden.

Het is belangrijk om aangifte te doen bij de politie. Kijk bij de pagina contact met de politie om te lezen waarom dit jou helpt.

Als je geld hebt overgemaakt, is het belangrijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met jouw bank. Kijk bij de pagina contact met de bank om te lezen hoe de bank jou helpt.  

Heb je in je contact met de crimineel belangrijke persoonsgegevens gegeven, zoals je bankrekeningnummer, je inloggegevens van DigID of een BSN-nummer? Neem dan contact op met het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI).

Heb je ook nog andere persoonlijke informatie gegeven aan de crimineel, zoals een e-mailadres, de naam van je kinderen of de naam van je werkgever? De crimineel kan deze informatie misbruiken bij jou of bij bekenden. Het is verstandig om mensen in je omgeving hierover te informeren.  

Wil je praten met een expert of met andere slachtoffers over wat er is gebeurd? Neem dan contact op met Slachtofferhulp Nederland.

Heb je nog vragen? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk. Dit loket helpt slachtoffers van oplichting met informatie en de juiste vervolgstappen.