Betaalverzoekfraude
Laatst gewijzigd op: 07-11-2023Bij betaalverzoekfraude word je ervan overtuigd om een klein bedrag via een link over te maken. Dit gebeurt met een smoes. Bijvoorbeeld om jou te controleren of om nog verzendkosten te betalen. Omdat het vaak een klein bedrag is, betaal je dit geld sneller.

De link waarop je moet klikken, brengt je naar een nepwebsite. De (bank)gegevens die je hier invult, worden gebruikt om toegang te krijgen tot jouw bankrekening. Soms wil een crimineel dat je direct geld overmaakt naar een rekening. Bijvoorbeeld bij het kopen van een product of bij het betalen van de huur. Betaalverzoekfraude noemen we ook wel tikkiefraude of iDEAL-fraude.
Hoe voorkom je betaalverzoekfraude?
- Twijfel je over een link? Controleer deze dan op www.checkjelinkje.nl om te zien waar je naar toe gaat als je er op klikt.
- Controleer de website. Voordat je gegevens invult op een website is het verstandig om deze nog een keer goed te controleren. Klopt het webadres? Klopt het hoe de website eruit ziet?
- Gebruik bij betaalverzoeken alleen bekende en vertrouwde betaaldiensten. Zoals iDEAL, van de Nederlandse banken of gebruik een creditcard.
- Controleer de bankgegevens goed voordat je geld overmaakt. Komt de naam overeen met de naam die je kent? Googel het bankrekeningnummer om te zien of het eerder is gemeld voor fraude. Probeer op meer dan één manier in contact te komen met degene die om geld vraagt. Kijk voor meer tips op de pagina van hulpvraagfraude.
Je hebt een klein bedrag overgemaakt op een nepwebsite. Wat nu?
Slachtoffers schamen zich vaak over hun situatie. Het kan iedereen overkomen en vertel dit ook. Geef dus nooit het slachtoffer de schuld! Om het slachtoffer zo goed mogelijk te helpen, is het van belang om hen door te verwijzen naar de juiste hulporganisaties. Belangrijk is om te beginnen met het doen van aangifte. Het slachtoffer kan ook andere hulp nodig hebben, dus kijk naar hun behoeften en verwijs hen door voor extra ondersteuning of informatie. Hieronder staat waar je deze informatie kunt vinden.
Het is belangrijk om aangifte te doen bij de politie. Kijk bij de pagina contact met de politie om te lezen waarom dit jou helpt.
Als je geld hebt overgemaakt, is het belangrijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met jouw bank. Kijk bij de pagina contact met de bank om te lezen hoe de bank jou helpt.
Heb je in je contact met de crimineel belangrijke persoonsgegevens gegeven, zoals je bankrekeningnummer, je inloggegevens van DigID of een BSN-nummer? Neem dan contact op met het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI).
Heb je ook nog andere persoonlijke informatie gegeven aan de crimineel, zoals een e-mailadres, de naam van je kinderen of de naam van je werkgever? De crimineel kan deze informatie misbruiken bij jou of bij bekenden. Het is verstandig om mensen in je omgeving hierover te informeren.
Wil je praten met een expert of met andere slachtoffers over wat er is gebeurd? Neem dan contact op met Slachtofferhulp Nederland.
Heb je nog vragen? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk. Dit loket helpt slachtoffers van oplichting met informatie en de juiste vervolgstappen.