Hulpvraagfraude (bericht van bekende)
Laatst gewijzigd op: 16-04-2024Bij hulpvraagfraude ontvangt iemand een dringende vraag om snel geld over te maken. Deze vraag komt van een bekende, zoals een vriend of zoon of dochter. Dit gebeurt vaak via WhatsApp, Snapchat of sms. In werkelijkheid is het bericht van een crimineel die doet alsof hij een bekende is.

Hulpvraagfraude noemen we ook wel WhatsAppfraude, chatfraude en vriend-in-noodfraude.
De crimineel doet zich voor als iemand die je kent en geeft aan in de problemen te zitten. Hij kan bijvoorbeeld een rekening niet betalen, omdat zijn pinpas kwijt is. Vaak neemt de crimineel contact op met een ander nummer dan normaal, vaak met de smoes dat de telefoon kapot is en dat dit het nieuwe nummer is. Soms komt het voor dat de crimineel een bericht stuurt vanuit het telefoonnummer van de bekende. Dan is het account gehackt. De bekende weet vaak niets van deze berichten.
Hoe voorkom en herken je hulpvraagfraude?
- Als de hulpvraag met een onbekend nummer wordt gesteld, bel dan eerst het nummer dat jij van de bekende hebt, dus niet het ‘nieuwe nummer’.
- Controleer of de bankgegevens hetzelfde zijn als de bankgegevens die bij jou bekend zijn.
- Google het telefoonnummer waarmee je benaderd bent. Misschien is het nummer gemeld, omdat het al eerder is gebruikt voor fraude.
- Wees voorzichtig met het delen van informatie op social media. Criminelen houden social media in de gaten op zoek naar persoonlijke gegevens, zoals telefoonnummers, bankrekeningnummers en foto’s van belangrijke documenten. Criminelen kunnen deze gegevens misbruiken. Zorg ervoor dat niet iedereen deze informatie kan zien. Dat doe je bij de privacyinstellingen van de social media.
Je bent slachtoffer van hulpfraude. Wat nu?
Slachtoffers schamen zich vaak over hun situatie. Het kan iedereen overkomen en vertel dit ook. Geef dus nooit het slachtoffer de schuld! Om het slachtoffer zo goed mogelijk te helpen, is het van belang om hen door te verwijzen naar de juiste hulporganisaties. Belangrijk is om te beginnen met het doen van aangifte. Het slachtoffer kan ook andere hulp nodig hebben, dus kijk naar hun behoeften en verwijs hen door voor extra ondersteuning of informatie. Hieronder staat waar je deze informatie kunt vinden.
Het is belangrijk om aangifte te doen bij de politie. Kijk bij de pagina contact met de politie om te lezen waarom dit jou helpt.
Als je geld hebt overgemaakt, is het belangrijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met jouw bank. Kijk bij de pagina contact met de bank om te lezen hoe de bank jou helpt.
Heb je in je contact met de crimineel belangrijke persoonsgegevens gegeven, zoals je bankrekeningnummer, je inloggegevens van DigID of een BSN-nummer? Neem dan contact op met het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI).
Heb je ook nog andere persoonlijke informatie gegeven aan de crimineel, zoals een e-mailadres, de naam van je kinderen of de naam van je werkgever? De crimineel kan deze informatie misbruiken bij jou of bij bekenden. Het is verstandig om mensen in je omgeving hierover te informeren.
Wil je praten met een expert of met andere slachtoffers over wat er is gebeurd? Neem dan contact op met Slachtofferhulp Nederland.
Heb je nog vragen? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk. Dit loket helpt slachtoffers van oplichting met informatie en de juiste vervolgstappen.