Recovery fraude (opnieuw opgelicht)
Laatst gewijzigd op: 27-02-2024Bij recoveryfraude wordt iemand opnieuw opgelicht door een crimineel die weet dat iemand al slachtoffer is. De crimineel legt contact met het slachtoffer met het aanbod om het verloren geld van de vorige fraude terug te halen. Hiervoor moet het slachtoffer eerst betalen. De hulp komt daarna nooit.

Hoe voorkom je recovery fraude?
- Ga niet in op aanbiedingen om geld terug te halen. Doe dit alleen via de bank en andere organisaties, waarmee je al contact hebt gelegd. Zie ook: geld terug na fraude
- Wees voorzichtig met het delen van informatie op social media. Criminelen houden social media in de gaten op zoek naar persoonlijke gegevens, zoals telefoonnummers, bankrekeningnummers en foto’s van belangrijke documenten. Criminelen kunnen deze gegevens misbruiken. Zorg ervoor dat niet iedereen deze informatie kan zien. Dat doe je bij de privacyinstellingen van de social media.
- Twijfel je over een link? Dan is het is altijd verstandig om deze te controleren. Gebruik bijvoorbeeld de website www.checkjelinkje.nl om te zien waar een link naar toe gaat als je er op klikt.
- Twijfel je over een overheidswebsite? Vul dan de link op organisaties.overheid.nl/domeinen in om te zien of deze website echt van de overheid is.
- Twijfel je of een telefoontje echt is? Vraag dan naar de naam van de persoon aan de lijn. Hang dan op en bel het officiële nummer van de organisatie op. Deze vind je op de website van de organisatie. Je vraagt dan of ze je kunnen doorverbinden met de persoon die je aan de lijn had. Zo controleer je of degene met wie je hebt gesproken ook echt bij de organisatie werkt.
- Twijfel je over het e-mailcontact met iemand? Kijk dan bij verdachte berichten om te zien hoe je een e-mailadres controleert.
Je bent voor de tweede keer bedrogen: wat nu?
Slachtoffers schamen zich vaak over hun situatie. Het kan iedereen overkomen en vertel dit ook. Geef dus nooit het slachtoffer de schuld! Om het slachtoffer zo goed mogelijk te helpen, is het van belang om hen door te verwijzen naar de juiste hulporganisaties. Belangrijk is om te beginnen met het doen van aangifte. Het slachtoffer kan ook andere hulp nodig hebben, dus kijk naar hun behoeften en verwijs hen door voor extra ondersteuning of informatie. Hieronder staat waar je deze informatie kunt vinden.
Het is belangrijk om aangifte te doen bij de politie. Kijk bij de pagina contact met de politie om te lezen waarom dit jou helpt.
Als je geld hebt overgemaakt, is het belangrijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met jouw bank. Kijk bij de pagina contact met de bank om te lezen hoe de bank jou helpt.
Heb je in je contact met de crimineel belangrijke persoonsgegevens gegeven, zoals je bankrekeningnummer, je inloggegevens van DigID of een BSN-nummer? Neem dan contact op met het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI).
Heb je ook nog andere persoonlijke informatie gegeven aan de crimineel, zoals een e-mailadres, de naam van je kinderen of de naam van je werkgever? De crimineel kan deze informatie misbruiken bij jou of bij bekenden. Het is verstandig om mensen in je omgeving hierover te informeren.
Wil je praten met een expert of met andere slachtoffers over wat er is gebeurd? Neem dan contact op met Slachtofferhulp Nederland.
Heb je nog vragen? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk. Dit loket helpt slachtoffers van oplichting met informatie en de juiste vervolgstappen.