Automatisch telefoontje (robot)
Laatst gewijzigd op: 07-11-2023Bij een automatisch telefoontje word je gebeld door een computer die een opgenomen bericht afspeelt. Vaak wordt in dit bericht verteld dat een belangrijke organisatie contact met je zoekt, omdat er een probleem is.

Bijvoorbeeld de hoge raad of de rijksoverheid. Vaak gaat het om problemen met de bankrekening of met het Burgerservicenummer (BSN-nummer). Vervolgens vragen ze je een toets in te drukken, zodat ze je kunnen doorverbinden met een medewerker. Als je dit doet, kom je in contact met een crimineel. Deze probeert je te overtuigen om geld over te maken of belangrijke persoonsgegevens te delen, zoals je BSN-nummer.
Hoe herken je een automatisch telefoontje?
- Als je de telefoon opneemt, wordt een bandje afgespeeld. Er is dus geen persoon aan de lijn. Hang direct op.
- Bij twijfel over de echtheid van telefoontje vraag je naar de naam van de persoon en hang je op. Vervolgens bel je terug via het officiële telefoonnummer van de organisatie.
Je bent gebeld door een computer en je hebt een toets ingedrukt. Wat nu?
Slachtoffers schamen zich vaak over hun situatie. Het kan iedereen overkomen en vertel dit ook. Geef dus nooit het slachtoffer de schuld! Om het slachtoffer zo goed mogelijk te helpen, is het van belang om hen door te verwijzen naar de juiste hulporganisaties. Belangrijk is om te beginnen met het doen van aangifte. Het slachtoffer kan ook andere hulp nodig hebben, dus kijk naar hun behoeften en verwijs hen door voor extra ondersteuning of informatie. Hieronder staat waar je deze informatie kunt vinden.
Het is belangrijk om aangifte te doen bij de politie. Kijk bij de pagina contact met de politie om te lezen waarom dit jou helpt.
Blokkeer deze nummers in je telefoon. Dit kan bij de recente belgeschiedenis.
Als je geld hebt overgemaakt, is het belangrijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met jouw bank. Kijk bij de pagina contact met de bank om te lezen hoe de bank jou helpt.
Heb je in je contact met de crimineel belangrijke persoonsgegevens gegeven, zoals je bankrekeningnummer, je inloggegevens van DigID of een BSN-nummer? Neem dan contact op met het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI).
Heb je ook nog andere persoonlijke informatie gegeven aan de crimineel, zoals een e-mailadres, de naam van je kinderen of de naam van je werkgever? De crimineel kan deze informatie misbruiken bij jou of bij bekenden. Het is verstandig om mensen in je omgeving hierover te informeren.
Wil je praten met een expert of met andere slachtoffers over wat er is gebeurd? Neem dan contact op met Slachtofferhulp Nederland.
Heb je nog vragen? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk. Dit loket helpt slachtoffers van oplichting met informatie en de juiste vervolgstappen.