Account gehackt
Laatst gewijzigd op: 17-02-2025Hacken is het inbreken in systemen of accounts. Vaak nemen criminelen ze eerst over en misbruiken ze daarna.

Een account, zoals je e-mailaccount, bankaccount of webshopaccount, kan op verschillende manieren gehackt worden. Zo kan er ingebroken worden als je inlogt op nepwebsites. Je kunt ook schadelijke bestanden downloaden in een mail of op een site. Criminelen proberen op iemands account in te loggen om gegevens, geld of spullen buit te maken.
Hoe voorkom je het hacken van een account?
- Zorg dat je een sterk wachtwoord hebt. Daarnaast is het belangrijk nog een tweede controle te kiezen. Bijvoorbeeld een vingerafdruk of een eenmalige code. Dit noemen we inloggen in twee stappen. Hierdoor is het moeilijker om in accounts in te breken om informatie te stelen.
- Twijfel je over een link? Controleer deze dan op www.checkjelinkje.nl om te zien waar je naar toe gaat als je er op klikt. Kijk voor meer informatie op (link controleer een weblink).
- Controleer altijd de bestanden in de bijlagen. Deze kunnen schadelijke software bevatten en je account overnemen. Controleer daarom de naam van het bestand en de extensie. De extensie is het type bestand, zoals docx. De extensie staat achter de punt van de naam van het bestand. Onbekende bestanden die op .exe eindigen zijn vaak schadelijk. .exe bestanden installeren vaak ook gewone programma’s, gebruik ze daarom alleen als je ze van een betrouwbare plek gedownload hebt.
- Pas op met het gebruik van openbare wifinetwerken. Deze netwerken kunnen slecht beveiligd zijn en daardoor gemakkelijk misbruikt worden door criminelen. Een crimineel kan met een onbeveiligde verbinding inbreken op een account of een apparaat.
- Voer regelmatig updates uit. Hierdoor wordt de beveiliging van het apparaat verbeterd.
- Gebruik een virusscanner. Kijk op de site van de consumentenbond voor tips over virusscanners.
- Controleer of jouw e-mailadres of telefoonnummer genoemd is bij een datalek. Voer je adres of telefoonnummer in op de Engelse website www.haveibeenpwned.com. Deze website kijkt of het e-mailadres in een datalek staat en welke gegevens hierin nog meer staan.
Hoe herken je een gehackt account?
- Neem meldingen of sms over inlogpogingen op een account serieus. Vaak krijg je een melding als van een onbekende plek wordt ingelogd op jouw account. Deze melding is vaak een e-mail of een sms. Als jij het niet bent geweest, verander dan direct je wachtwoord en stel inloggen in twee stappen in.
- Sommige inbrekers veranderen accountinstellingen. Als je merkt dat er instellingen veranderd zijn en je hebt het niet zelf gedaan, dan kan het zijn dat je account gehackt is. Soms veranderen je instellingen als er een update is uitgevoerd.
- Bij een gehackt account merk je bijna altijd wel vreemde dingen. Zo kan het zijn dat er geld is afgeschreven of dat er vriendschapsverzoeken geaccepteerd zijn die je nooit hebt verstuurd. Het kan ook zijn dat bekenden berichten ontvangen van jouw account die jij niet verstuurd hebt.
Je account is gehackt: wat nu?
Slachtoffers schamen zich vaak over hun situatie. Het kan iedereen overkomen en vertel dit ook. Geef dus nooit het slachtoffer de schuld! Om het slachtoffer zo goed mogelijk te helpen, is het van belang om hen door te verwijzen naar de juiste hulporganisaties. Belangrijk is om te beginnen met het doen van aangifte. Het slachtoffer kan ook andere hulp nodig hebben, dus kijk naar hun behoeften en verwijs hen door voor extra ondersteuning of informatie. Hieronder staat waar je deze informatie kunt vinden.
Het is belangrijk om aangifte te doen. Lees op de pagina contact met de politie waarom dit jou helpt. De politie kan ook tips geven over wat je het beste kunt doen. In overleg met de politie neem je actie, omdat gemakkelijk bewijsmateriaal verloren gaat bij het terughalen van een account.
Neem altijd contact op met de dienst waarvan het account gehackt is. Dus als je Facebook-account gehackt is, neem contact op met Facebook voor meer tips en mogelijkheden om je account terug te krijgen.
Na een hack is het verstandig om wachtwoorden te veranderen en nog een tweede controle te kiezen. Dit noemen we inloggen in twee stappen.
Als er geld is overgemaakt, is het belangrijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met jouw bank. Kijk bij de pagina contact met de bank om te lezen hoe de bank jou helpt.
Zijn er bij de hacker belangrijke persoonsgegevens van jou bekend, zoals je bankrekeningnummer, je inloggegevens van DigID of een bsn-nummer? Neem dan contact op met het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI).
Heeft de hacker ook nog andere persoonlijke informatie van jou, zoals e-mailadres, de naam van je kinderen of de naam van je werkgever? De hacker kan deze informatie misbruiken bij jou of bij bekenden. Het is verstandig om mensen in je omgeving hierover te informeren.
Wil je praten met een expert of met andere slachtoffers over wat er is gebeurd? Neem dan contact op met Slachtofferhulp Nederland.
Bij een hack van een e-mailaccount:
- Controleer de instellingen van je e-mailaccount. Misschien is er een automatisch antwoord (autoreply) of doorstuurfunctie ingesteld.
- Controleer of er wachtwoorden veranderd zijn bij je andere accounts die gekoppeld zijn aan je e-mailadres.
- Meld je hack bij de e-mail-provider.
Bij een hack van een bank account:
- Bel het noodnummer van de bank (zie contact met de bank).
Bij een hack van een sociale media account:
- Vraag via de e-mail aan of je je wachtwoord opnieuw mag instellen.
- Neem contact op met het sociale media bedrijf als de e-mail ook aangepast is.
- Kijk of er berichten zijn verstuurd of posts zijn geplaatst.
Komt iemand er niet helemaal uit en is er extra digitale hulp nodig? Dan kan er gratis gebeld worden met de DigiHulplijn: telefoonnummer 0800-1508.