Ga naar de inhoud

Geld terug na fraude 

Laatst gewijzigd op: 06-11-2023

In sommige gevallen is het mogelijk om (een deel van) het geld dat je kwijt bent geraakt terug te krijgen. Nadat je aangifte hebt gedaan, kun je hier soms mee starten. Dit doe je samen met de politie, de bank en een deurwaarder. Het is een speciale aanpak in twee stappen.   

oudere vrouw met banppas en telefoon

Stap 1: Gegevens van de bank 

Als je geld bent kwijt geraakt kun je bij de klantenservice van je bank een aanvraag doen voor een ‘Procedure naw-gegevens Begunstigde bij niet-bancaire Fraude’. Als de bank deze aanvraag goedkeurt, krijgt de crimineel 21 dagen om het geld vrijwillig terug te betalen. Doet de crimineel dit niet? Dan krijg je de naam, adres  en woonplaats (naw-gegevens) van de crimineel. Dit gebeurt niet bij een kwetsbaar iemand, zoals een minderjarige of iemand die onder toezicht staat. Met de naw-gegevens van de crimineel kun je een rechtszaak starten.  

Stap 2: Rechtszaak 

Met de naw-gegevens van de crimineel kun je een rechtszaak starten. Het is het beste om hier hulp bij te zoeken van bijvoorbeeld: 

  • Rechtsbijstandverzekering 
  • Een advocaat 
  • Een deurwaarder.

Op dit moment zijn er twee deurwaarders die zich gespecialiseerd hebben in online fraude. Dit zijn:  

  • SODA (Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling)
  • LAVG (Landelijke Associatie van Gerechtsdeurwaarders).

Beide partijen proberen bij de criminelen het geld te terug te krijgen. Als dit niet lukt, kan je in overleg een gerechtelijke incasso starten. Je gaat dan naar de rechtbank om het geld van de crimineel terug te krijgen.