Vuistregels ‘hulp bij online fraude’ nu beschikbaar

Om ervoor te zorgen dat medewerkers van meldpunten slachtoffers van online fraude beter te kunnen ondersteunen, is vanuit de integrale aanpak online fraude een set vuistregels geformuleerd. Slachtoffers moeten een aantal belangrijke stappen zetten om de juiste hulp te krijgen. De vuistregels maken die stappen inzichtelijk. Het CCV werkte aan de totstandkoming ervan.
Samenwerking tussen meldpunten is cruciaal om elk slachtoffer de best passende hulp te bieden. Slachtoffers weten niet altijd direct de partij te vinden dat hen het beste kan ondersteunen. Dat kan ertoe leiden dat ze langer bezig zijn dan noodzakelijk is en in het meest negatieve geval niet de hulp krijgen die ze graag willen of nodig hebben.

Vijf stappen en vuistregels
Om te voorkomen dat slachtoffers belangrijke stappen missen, zijn vijf vuistregels opgesteld. Het gaat om het doen van een melding bij de eigen bank, het doen van aangifte bij de politie, mogelijkheden tot verhaal van financiële schade, eventuele psychosociale ondersteuning en ondersteuning bij meer specifieke hulpvragen.
Niet in alle gevallen toepasbaar
Hoewel deze vuistregels in de meeste gevallen tot passende hulp leiden, blijven het ‘vuistregels’. De vijf vuistregels vormen een vereenvoudigde benadering van de belangrijkste ‘haltes’ die een slachtoffer van online fraude kan aandoen.
De vuistregels zijn opgesteld door een werkgroep met medewerkers van het ministerie van Justitie en Veiligheid, de Nederlandse Vereniging van Banken, politie, Autoriteit Consument en Markt, Autoriteit Financiële Markten, Fraudehelpdesk, Slachtofferhulp Nederland, Consumentenbond en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid.