Ga naar de inhoud
Interventie

Contact met online wijkagent

Preparatie
Digitale wijkagenten hebben expertise op het gebied van digitale criminaliteit, waaronder het misbruik van social media. Het is daarom goed dat de gemeente de digitale wijkagenten kent en dat er regelmatig contact mee onderhoudt.

Doel

Het doel van een digitale wijkagent is om de veiligheid van de gemeenschap te verbeteren door middel van online interactie en samenwerking. Een digitaal wijkagent volgt wat mensen bezighoudt op social media, in de lokale en regionale online media, en op fora. Hij weet zodoende wat er online speelt in de wijk en kan signalen van mogelijke ordeverstoringen monitoren. Eventuele risico’s of bedreigingen kan de digitaal wijkagent terugkoppelen naar de betrokken partners. Daarnaast kan hij ook de-escalerend optreden, door online op content te reageren of waarschuwingen te versturen.

Rol gemeente

Wanneer een burgemeester geconfronteerd wordt met problemen of zorgen met betrekking tot een online aangejaagde ordeverstoring, kan hij contact opnemen met de politie en specifiek vragen om hulp of advies van een digitale wijkagent. Deze agent helpt de politie bij het onderzoeken van digitale misdrijven. Hij kan de gemeente adviseren over het nemen van preventieve maatregelen.

Werkwijze

Een digitale wijkagent is een politieagent die online aanwezig is, bijvoorbeeld op social media, om direct te communiceren met de burgers, informatie te verstrekken, vragen te beantwoorden en problemen aan te pakken. Daarnaast kan een digitale wijkagent ook gebruikmaken van data-analyse en digitale surveillance om criminaliteit te monitoren en preventieve maatregelen te nemen.

Een digitale wijkagent richt zich onder andere op:

  • Monitoring social media: Een digitale wijkagent volgt actief social media zoals Twitter, Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van wat er in de gemeenschap speelt en om direct te kunnen reageren op vragen, opmerkingen, klachten of meldingen van burgers.
  • Online communicatie: De digitale wijkagent communiceert regelmatig met de online gemeenschap via verschillende communicatiekanalen, zoals livestreams, chat-apps en online forums. Dit stelt hem in staat om snel te reageren op vragen of zorgen van burgers en om preventieve informatie te verspreiden.
  • Beheer van digitale meldingen: Iedereen kan een digitale wijkagent om hulp vragen. Een digitale wijkagent kan specifieke online meldingskanalen opzetten, zoals een online formulier of een e-mailadres, zodat burgers online meldingen kunnen maken van verdachte activiteiten, overlast of andere (criminele) kwesties. De digitale wijkagent beheert en verwerkt deze meldingen om gepaste actie te ondernemen.
  • Voorlichting en preventie: De digitale wijkagent gebruikt online platforms om voorlichtingsmateriaal en preventieve informatie te verspreiden.
  • Samenwerking met andere instanties: De digitale wijkagent werkt samen met andere instanties, zoals gemeenten, scholen en welzijnsorganisaties, om een gezamenlijke aanpak te bevorderen bij het aanpakken van criminaliteit en het verbeteren van de veiligheid. Dit kan online worden gecoördineerd via virtuele vergaderingen, e-mails, roosters en andere digitale communicatiemiddele

Meer informatie

  • Het Juridisch kader politie maakt inzichtelijk welke mogelijkheden de politie online wel en niet heeft op basis van artikel 3 van de Politiewet 2012 en artikel 126j Wetboek van Strafvordering.
  • Kijk voor meer informatie op de website van de politie.