Ga naar de inhoud
Interventie

In kaart brengen (social) media landschap door de gemeente

Preparatie
Een goed beeld van het social media landschap hebben, helpt gemeenten bij het voorkomen van een online aangejaagde ordeverstoring. Social media vormt een bron voor het detecteren van ongenoegen, maar is tevens een kanaal om te communiceren.

Doel

Social media speelt een belangrijke rol speelt bij het mobiliseren en organiseren van groepen mensen. In geval van onrust, protesten of andere vormen van ordeverstoring kan social media worden gebruikt om snel en effectief grote groepen mensen bij elkaar te brengen en actie te ondernemen.

Het is om verschillende redenen belangrijk dat gemeenten een goed beeld hebben van het social media landschap:

  • Inzicht in publieke opinie: Social media is een belangrijke bron van informatie over hoe mensen denken en voelen over verschillende onderwerpen. Het volgen van social media kan gemeenten helpen om inzicht te krijgen in de publieke opinie over diverse (lokale) kwesties.
  • Snelle verspreiding van informatie: Social media is een snel en wijdverspreid communicatiemiddel. Met social media kunnen gemeenten zelf belangrijke informatie en updates snel verspreiden. Het hebben van een goed beeld van het social media landschap, stelt gemeenten in staat om effectief te reageren en te communiceren.

Rol gemeente

Een goed beeld van social media is essentieel voor een gemeente om online aangejaagde ordeverstoringen te voorkomen en effectief te kunnen reageren op onrustige situaties. Inzicht in social media helpt gemeenten om in contact te blijven met de gemeenschap, de publieke opinie te begrijpen en op een effectieve manier met burgers te communiceren.

Werkwijze

Om het social media landschap in kaart te brengen, kunnen de volgende stappen worden genomen:

  • Vorm een goed beeld van de platforms waarop gebruikers actief zijn. Dit zijn populaire platforms zoals Facebook, Instagram, X, LinkedIn, Snapchat, TikTok en YouTube, maar ook chat-apps zoals bijvoorbeeld WhatsApp. Ga na welke social mediakanalen relevant kunnen zijn.
  • Probeer te achterhalen welke social mediakanalen het meest gebruikt worden door de inwoners van de gemeente.
  • Ga na welke online platforms door de gemeente zelf ingezet kunnen worden om specifieke doelgroepen te bereiken, ook met het oog op bewustwording en preventie. Zo is op voorhand duidelijk welk medium het meest effectief is voor de communicatie met de doelgroep.
  • Maak inzichtelijk op basis waarvan platforms ongewenste, illegale en strafbare uitingen verwijderen (guidelines).

Meer weten

Lees voor meer informatie de volgende interventies: