Oproep via het openbaar vervoer
Omroepinstallaties, displays en social mediakanalen van het OV-bedrijf kunnen hiervoor worden ingezet.
Doel
Een oproep in het OV heeft het doel om een massale toestroom mensen in te dammen en om passagiers weg te houden van een potentieel gevaarlijke situatie.
Rol gemeente
Bij een verhoogd veiligheidsrisico kan de gemeente aan het OV-bedrijf vragen om reizigers op te roepen niet naar de bepaalde locatie af te reizen. Het is raadzaam dat de gemeente dit eerst overlegt binnen de driehoek. Dit zet het verzoek ook extra kracht bij. De beslissing om een bericht om te roepen, ligt uiteindelijk bij het OV-bedrijf. Dat beoordeelt of het verzoek van de gemeente uitvoerbaar is. Goede afstemming is van belang, om ervoor te zorgen dat de boodschap duidelijk, passend en veilig is voor alle betrokkenen.
Ook als er (nog) geen sprake is van een ordeverstoring, kunnen OV-bedrijven een onverwacht grote toename van passagiers, melden bij de politie of de gemeente. De gemeente kan de OV-bedrijven ook al proactief benaderen met het verzoek de toestroom mensen in de gaten te houden.
Werkwijze
De omroepinstallaties in treinen, trams of bussen kunnen worden gebruikt om een bericht te laten horen waarin passagiers worden opgeroepen om terug te keren. Ook de displays in voertuigen, stations of haltes kunnen worden met dit doel worden ingezet. Daarnaast kunnen OV-bedrijf via hun social mediakanalen en websites een bericht plaatsen waarin passagiers worden verzocht om thuis te blijven. Het personeel van het OV-bedrijf kan passagiers ook persoonlijk aanspreken en informeren over de oproep om terug te keren.
De gemeente moet de dringende reden voor het omroepverzoek uitleggen aan het OV-bedrijf. Hierbij is het belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn, bijvoorbeeld over het aantal mensen dat naar huis moet, de locaties waar ze zich bevinden, de verwachte reistijden enzovoort.
Na overeenstemming met het OV-bedrijf, levert de gemeente het bericht aan dat moet worden omgeroepen. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan in de vorm van een tekst of audiobestand, afhankelijk van de mogelijkheden van het OV-bedrijf. Het bericht kan informatie bevatten over de situatie, het advies om spoedig naar huis te gaan en eventuele alternatieve reisroutes of -mogelijkheden. Het is essentieel dat de gemeente en het OV-bedrijf open communicatie onderhouden, zodat informatie tijdig en nauwkeurig kan worden verstrekt aan de reizigers.